سلام

بهار سه

 

 

 

 تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: ۱۳۹۶/۰۱/۱۶       ۱۰:۳۹:۱۰

بزرگی:  ۶ ریشتر

محل وقوع: استان خراسان رضوی – حوالی سفید سنگ

 عمق زمین‌لرزه: ۱۰ کیلومتر

 

 نزدیکترین مراکز استان:

۸۱ کیلومتری مشهد

 


نزدیک‌ترین شهرها:

۲۴ کیلومتری سفید سنگ (خراسان رضوی)

۳۸ کیلومتری قلندرآباد (خراسان رضوی)

۴۰ کیلومتری فریمان (خراسان رضوی)

 

 

گفته شده: بیشتر زلزله‌ها در کنار و اطراف گسل‌ها اتفاق می‌افتد و مرکز زلزله و شروع امواج آن در محل گسل‌ها می‌باشد.

دشت مشهد را دو گسل بزرگ محاصره کرده که یکی در محدوده کشف رود در بخش شمالی دشت و گسل دیگر که به گسل سنگ بست، شاندیز معروف است، در دامنه شمالی بینالود و بخش جنوبی مشهد (در دامنه کوه‌های آب و برق در سمت چپ بولوار پیروزی) قرار دارد.
در عمق دشت مشهد ممکن است گسل‌هایی وجود داشته باشند که به سطح زمین نرسیده‌اند و ممکن است بدون نشانه‌هایی از فعالیت گسل، زلزله روی دهد.
گویا کشورهایی که به زلزله اهمیت می‌دهند، وقتی گسل در محدوده شهر واقع می‌شود، حریم گسل را به فضای سبز تبدیل می‌کنند

...

مشهد صدها سال است که از لرزش زلزله در امان بوده ها.

در تاریخ گفته شده  یکشنبه ۹ مرداد ۱۰۵۲ شمسی، به هنگام سلطنت شاه سلیمان صفوی زمین‌لرزهٔ ویرانگری در مشهد رخ داده که حدود دو سوم شهر مشهد از جمله گنبد حرم علی بن موسی الرضا، سقف گنبد مسجد گوهرشاد و مدارس پریزاد، دودر، مدرسه بالاسر، مدرسه پایین‌پا، آسیب فراوان دیده و حدود چهارهزار نفر از مردم مشهد زیر آوار کشته شدند.

 و اما زلزله امروز، بااینکه همطاف، ساکن گلبهار  و بیش از صدکیلومتری از مرکز زلزله دور بود، لرزید.

 

تا الان شونصدتا پس لرزه در سایت لرزه نگاری ثبت شده که هیچ کدام رو حس نکردم. (مدارس و دانشگاه فردا تعطیلند و دوستی هم از ترک دیوار خانه شان خبر داد و دیگری از ترک خوردن شیشه های اداره!)

 

گویا زلزله بم هم با همین شدت و با همین عمق بود با این تفاوت که این یکی در ساعات بیداری بود و آن در سحر-5صبح، این یکی در ناحیه ای رخ داد که تراکم جمعیت پایینی داشت و تنها دو نفر فوت کردند و آن یکی حداقل سی هزارنفر تلفات داشت.

 

 

 

 پنجشنبه نوشت : خواهرزاده می گوید امروز صبح، هم مترو خلوت بوده هم خیابان ها! همسایه هایشان بابت پس لرزه نیمه شب، در ماشین ها خوابیدند و ...