سلام

بهار یک


سال نو مبارکا

 

و فیلم  Pride and Prejudice  اولین دانلود هنرهفتمی امسال    

دوستی، دیدن این فیلم رو توصیه! کرد. ( قبل از دانلودش رفتم ببینم کیا چیا گفتند. همطاف هم مثل بعضی از شمایان دهان بین است خوو)

گویا انگلیسی‌ها می‌گویند غرور و تعصب کتابی است که زندگی بدون آن غیر ممکن است .

و دیگری هم گفته غرور و تعصب فیلمی است که باید دید و مرد!

دوساعت و اندی نشستم و دیدمش

فیلمی پرمنظره بود. طبیعت سرسبز... دریاچه و خانه های سنگی بزرگ بزرگ. جامعه‌ای روستایی انگلیسی چندصدسال! پیش با همان خدمه و بند رختهای پر از ملحفه سفید (کسی می دونه اینا لباسهای رنگی شون رو کجا پهن می کردند؟)

داستان خانواده بَنِت (پدری خوش قدوقامت و معقول و مادری وراج و نُقلی بعلاوه پنج دختر) یا سرمیز سرگرم خوردن بودند  یا مهیای مراسم رقص محلی

شروع ماجرا... ساکن شدن دو مرد جوان و ثروتمند به نام‌های بینگلی و دارسی در عمارت اشرافی نزدیک خانواده بنت.

و این همسایگی، باعث شادی دخترها می‌شود که دائما در حال خندیدن هستند البته به نظرم بیشتر باعث شادی مادرشان می شود. مادری که مُصر است برای هر کدام از دخترهایش بهترین شوهر را پیدا کند. بهترین برای ایشان صاحب ملک و املاک و داشتن درآمدی سالانه بالا معنا می شود ها. (البته امروز هم پولدار شدن و زندگی مرفه هدف بسیاری از دختران جوان برای ازدواج شده)

اما الیزابت! با اسم کوتاه لیزی، در مقایسه با دیگر خواهرانش کمتر دغدغه ازدواج دارد یا کمتر آن را عیان می‌کند.  درعین‌حال، مغرور است و اندکی هم لجباز. خیلی زود و راحت به قضاوت دیگران می‌نشیند و براساس همین پیش داوری‌ها، رفتارش را با دیگران ـ بخصوص با مردان ـ تغییر می‌دهد. و

نخست علاقمند بعد متنفر و آخر، عاشق دارسی مغرور و پولدار می شود و بادابادا مبارک بادا

...

زنانی که در فیلم می بینیم دید یکسان به ازدواج ندارند  بعضی به بودن در یک خانه و داشتن سرپناه، دل خوشند. بعضی فقط به این که به دیگران بابت زندگی یا شوهرشان فخر بفروشند و بعضی فقط برای سرگرمی!

 

 پ ن : خداوندا یک عدد دارسی هم نصیب خانواده همطاف بنما . آمین یا رب العالمین

 دارسی این فیلم، علاوه بر خوش قدوقامتی و ثروتش، همین که در عشق و ابراز(اظهار) علاقه اش کم نگذاشت عالیست. لااقل دو بار درخواست ازدواج رودرو داشت خوو.

 و عالی‌تر، توجه به دغدغه لیزی در حمایت از خانواده‌اش. (بَه‌بَه... به نظر من داشتن دامادی حمایت گر مثل جناب دارسی برای هر خانواده دخترداری از خوش شانسی خانواده است)

 

 

 

 

*عنوان برگرفته از آرزونوشت زیر

برایت آرزوهای ساده می کنم
آرزو می کنم شب ها خواب های خوب ببینی و صبح ها سر حوصله ملحفه های سفید را مرتب کنی،

پنجره اتاقت را باز کنی و هنگامی که چایت را می نوشی آفتاب روی گونه ات بنشیند.
آرزو می کنم به کسی که دوستش داری بگویی، دوستت دارم
اگر نه امیدوارم قدرت این را داشته باشی که لبخندهای مصنوعی بزنی
آرزو می کنم کتاب های خوب بخوانی، آهنگ های خوب گوش کنی، عطر های خوب ببویی، با آدم های خوب حرف بزنی و فراموش نکنی که هیچ وقت دیر نیست بودن چیزی که دوست داری باشی!

روزبه معین