سلام

تابستان چهارده

نخست: اینجــــا رو ببینید و بخوانید و لذتش رو ببرید.

بعد: بازی کردن رو دوست دارم این ادیبانه گویی مَثَل‌ها را خواستم منم امتحان کنم رفتم سراغ مَثَل‌ها و ضرب المثل‌ها که دیدم اِ اِ چقدر نشنیده‌هایم زیاد است!

اگر پیش همه شرمنده‌ام پیش دزده رو سفیدم

ما پوستین ول کردیم ، پوستین ما رو ول نمی‌کنه


گفته‌اند: هر قدر تاریخ تمدن ملتی درازتر! باشد، بیشتر حادثه در آن پیدا شده و مَثل‌های بیشتری در آن وجود دارد.

گویا در زبان فارسی نیز ده‌ها هزار! ضرب‌المثل وجود دارد، ادیبانه و عامیانه. والا .

هرکه ترسید مُرد ,هرکه نترسید بُرد

انگار آسمون به زمین افتاده

اندکى جمال، به از بسیارى مال

میرزا میرزا رفتن

خوو ما ایرانیان مردمانی ادب دوست هستیم (همانگونه که ورزش دوست هستیم )  و از مللی محسوب می‌گردیم که در مراودات اجتماعی خود بسیار از ضرب‌المثل و متل و متلک استفاده می‌نماییم.

از اون ماست کل عباس، چشام دید و دلم خواست

خودم جا، خرم جا. زن صاحبخانه خواه بزا خواه نزا

 

 

 

*+ لیست الفبایی ضرب‌المثل‌ها

** وقتی مَثَل گفتن، صورت بی‌ادبانه پیدا کند آن را مَتَلک می‌نامند.