سلام

تابستان یازده

ما خانوادگی! مشتری بانک رفاه هستیم. ماجرا از این قرار است که سه شنبه به خاطر یک تراکنش بانکی از طریق اینترنت، متوجه شدم که حسابم مسدود شده! یعنی متوجه نشدم چون فقط پیغام خطای سیستمی می‌داد بدون هیچ توضیحی. با شعبه که تماس گرفتم گفتند حسابتان مسدود شده!

  • چرا؟

لابد اشکالاتی در اطلاعات حساب بوده!

  • مثلا چه اشکالاتی؟ همین چند ماه قبل –پارسال-  حساب ارجمندبابا مسدود شد و حضوری خدمتتان رسیدم محض احتیاط علاوه بر ارجمندبابا، کل اطلاعات هویتی شناسنامه‌ای گرامی‌مادر و خودم را هم جناب معاون بانک! دریافت و ثبت نمودند. (تنها تفاوتی که ایجاد شد شماره حسابهای 5 رقمی ما، 8رقمی شدند.)

این مربوط به شناسه شهاب است دستور از بالاست

  • این بالا یعنی کجا؟

بانک مرکزی

 

من همچنان عصبانی که خانم کارمند، کدملی‌ام را گرفته و پیروزمندانه خبر دادند ببینید آدرستان کامل نیست. اینجا فقط ذکرشده گلبهار

آدرس کامل محله خیابان و پلاک را تلفنی اعلام کرده و ثبت نمودند و حساب رفع مسدودی شد.

درست که سریع بازگشایی! شد ولی آرام نگرفتم. می دانستم به لحاظ حقوقی، مسدود ساختن حساب نوعی اقدام تامینی به حساب می‌آید و حتی می‌توان آن را در زمره مجازات‌ها ارزیابی کرد.

فرض کنید کل موجودی من فقط در یک بانک باشد. طبق عادت پول نقد همراه نداشته باشم و پس از ساعات اداری وارد بانکداری اینترنتی شوم برای انجام یک تراکنش فوری یا فروشگاهی بروم برای خرید یا مطب دکتر برای واریز حق ویزیت و ... بعد ببینم نمی‌شود. خطای سیستمی بدون توضیح!؟

 

تماس گرفتم با مرکز اطلاع رسانی و پاسخگویی بانک رفاه - فراد، کارشناس آنجا هم همان پاسخ کارمند شعبه را داد هردو فقط این جواب را داشتند که دستور بانک مرکزی است.

یک حساب بانکی، بدون اطلاع صاحب حساب مسدود می‌شود! این اولین نکته قابل تامل این ماجراست. در حال حاضر حتی شرکت‌های بی‌نام و نشان نیز دم به دقیقه با پیامک‌های تبلیغاتی خود مزاحم می‌شوند و بانک هم که هزینه خدمات پیامکی را شش ماه یکبار کسر می‌کند از این امکانات برای باخبر کردن مشتری از وضعیتی که برایش پیش آمده و به هیچ عنوان در صورت عدم مراجعه به بانک یا انجام تراکنش بانکی از وقوع آن آگاه نخواهد شد، بهره نمی‌گیرد؟

 این در حالی است که در زمان افتتاح حساب، تمام اطلاعات فرد متقاضی ثبت می‌شود و شماره تلفن همراه این روزها جزء ابتدایی‌ترین اطلاعات جهت انجام ثبت‌نام در هر جایی است.

حالا لابد هزینه داشته این ارسال پیامک! لااقل در سایت رسمی بانک اطلاع رسانی کنند.

جستجو کردم و فقط سایت بانک ملی درباره این بخشنامه جدید بانک مرکزی (غیر فعال شدن حساب های فاقد شناسه شهاب ) خبر داده بود.

گویا حسابهای جاری که براساس ضوابط و رعایت کامل مقررات و دستور العملهای بانک مذکور افتتاح گردیده است به سه روش قابل انسداد خواهد بود:
1- دستور مراجع قضایی
2- دستور مستقیم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
3- تقاضای مشتری

 

اقتضای توسعه خدمات الکترونیکی ایجاب می‌کند که لااقل امکان پیگیری الکترونیکی وجود داشته باشد تا شخص مجبور نباشد علاوه بر تحمل فشار روانی حاصل از عدم اطلاع رسانی، هزینه هم بپردازد به هرحال تماس تلفنی چندباره با شعبه و مدیریت و مرکز رسیدگی و ... رایگان که نیست.

صبح چهارشنبه، با مدیریت شعب تماس گرفته پس از چندبار به قسمت بازرسی وصل شدم. اعتراضم را شمرده و دقیق (خیلی سعی کردم آرام و مودب باشم ها) اعلام کردم و تذکر هم دادم بانک وظیفه دارد ضمن شناسایی مشتری، وی را با ارسال پیامک یا روش دیگر از وضعیت حساب آگاه کند.

خب آقای پاسخگو هم کامل گوش داد همان ابتدا گفت حق با شماست بعد توضیح داد که قسمتی از قضیه خارج از اختیارات شعبه و بانک است و عذرخواهی کرد که بهتر می‌شد عمل کرد و تقریبا از اوایل هفته درگیر همین عملکرد ضعیف و پیگیر  مسدودی بدون اطلاع حسابها هستند و ...

دیشب در برنامه عصرانه افق، متوجه شدم روزنامه آفتاب هم به این موضوع پرداخته

"یک کارشناس امور بانکی در گفت وگو با آفتاب یزد در این خصوص گفت : ما حسابهایی را در بانکها داریم که شماره ملی، آدرس و کد پستی ندارند.... بنابراین بانکها بر اساس قانون و برای مبارزه با پولشویی حساب آنها را مسدود می‌کنند... این رویه در تمام دنیا مرسوم است."

منم زیر مقاله نوشتم بله در تمام دنیا مرسوم است ولی بعد از اطلاع رسانی به مشتری نه بی خبر و هردمبیلی*

 

 

 

 

 

 اقدامات تأمینی عبارتند از تدابیری که دادگاه برای جلوگیری از تکرار جرم (‌جنحه یا جنایت) درباره مجرمین خطرناک اتخاذ می‌کند.

*هردمبیل (هردنبیل): یعنی بدون نظم. نابجای. چرند.