سلام

زمستان پانزده

هرچند مشهد، عنوان پرمسافرترین شهر ایران را داراست. دلیلش هم واضح است: وجود حرم امام هشتم. همه بر این نکته واقف هستیم که شیراز از شهرهای برتر ایران برای گردشگری است.

گرامی والدین بیشتر به قصدِ زیارتِ شاه چراغ، شیراز را انتخاب کردند. با این حال برای تفریح و تغییر هوای دل خود نیز سفر به این شهر را دوست داشتند.

اقامت ما،  نزدیک حرم شاه‌چراغ در بافت تاریخی شیراز بود. سه راه نمازی (راسته بلوار زند مسیر خوبی است برای دیدن دیدنیها. از بازار و حمام وکیل گرفته تا سرای مشیر، مسجد نصیرالملک و موزه زینت الملک)

روز ورود و فرداروزش باران بارید گاه تند گاه آرام.

منتهی دو روز آخر! آسمانِ نیمه‌ابری و آفتابی، فرصت داد همراه  گرامی والدین سری به بازار و حمام وکیل، ارگ، حافظیه، مسجد نصیرالملک (گاو چاه و امامزاده زنجیری!) بزنیم.

مکان‌هایی که ورودی داشت به مدد کارت بازنشستگی، نصف مبلغ را پرداخت می‌کردیم.(البته من معتقد بودم چون دو کارت بازنشستگی داریم رایگان شود منتهی نمی‌پذیرفتند^-^ )

حیف! فرصت نشد آرامگاه سعدی و باغ زیبایش را ببینیم و البته کلی دیدنی دیگر (خوبیش این بود که سالهای قبل شیراز را دیده بودیم. از تخت جمشید و باغ ارم و نارنجستان و دروازه قرآن و مقبره خواجوی کرمانی هنــــوز خاطره داریم)

راستی فالوده شیرازی هم نخوردیم! (شاید خنکای هوا بی تاثیر نبود) ولی کلم پلو شیرازی را خوردیم همان ناهار اول در رستورانِ هتل که خوش مزه نبود یعنی اصلا مزه نداشت. گوشت قلقلی‌هایش هم ظاهر خوبی نداشت. منتهی با مخلفات قابل خوردن شد!

به نظرم باید رستوران دیگری برای کلم پلو شیرازی انتخاب می‌کردیم. یا شاید این غذا! خانگی و مامان پز خوشمزه می‌شود. ها؟ (خوو کلم پلویی که خودم می‌پزم خوشمزه است)


حالا گزیده دیدنی‌های همطاف

نارنج شاید پرشمارترین درختی بود که در شیراز دیدم خصوصا در نقطه مرکزی و شرق شهر. درختی که در حاشیه خیابان‌ها، در حیاط خانه‌ها و ... دیده می‌شود. عجب اینکه این درخت همیشه سبز است، حتی در زمستان، با کلی میوه رسیده سرشاخه

و البته سروهای بلندبالا هم حضور پررنگی داشت. بویژه در مراکز توریستی

...

در بازار متوجه این سماور شدم البته نَمی‌دانم حکمت این زنجیر چیست؟

...

دخترانی لباس محلی پوشیده(قشقایی طور) در جای جای مراکز توریستی دعوت به عکس یادگاری می کردند. گرامی والدین گیر گروه عکاسی حمام وکیل افتادند و با لباس قجری و قشقایی کلی ژست گرفتند و در انتها 4 فقره چاپ شد. ناقابل 200 هزار تومان بدون شاسی البته.

...

این انار طلایی هم توجه‌ام راجلب کرد. خداییش حتی توخالی‌اش هم سنگین است برای گردن آویز. (بازار ورودی حرم-سه راه احمدی)

...

قسمتی از سقف حرم احمد بن کاظم - شاهچراغ

آیینه کاری‌های حرم امام رضا علیه السلام بس فراااوان است و متنوع. منتهی همطاف به این رنگ-طلایی برخورد نکرده (لازم شد یه سر به حرم بزنم بگردم ببینم یافت می‌شود).

...

بیرون مسجد صورتی-نصیرالملک خانمی دستفروش سمتم آمد و خواست بهار بخرم! ابتدا متوجه منظورش نشدم تا بهارنارنج ها را دیدم. با یک لیوان کوچک فلزی دو وعده بهار را پیمانه کرد، در پلاستیک بسته بندی کرد و داد دستم. شد 20 هزار تومان! می گفت این بهار اصل است نه مرکبات! الله اعلم.

علاوه بر این بهارِ زوری! همراه گرامی‌والدین از پشت ارگ، شربت بهارنارنج خریدیم. بعلاوه عرق بیدمشک و عرق بهارنارنج و البته شیرینی بهارنارنج که گویا تولید فسا است. البته فروشنده می‌گفت شیراز علاوه بر عرقیات به ادویه‌اش هم معروف است!

و

این هم کارت بلیط شیراز که هم برای اتوبوس هم مترو استفاده می شود. گویا هزینه بلیط اتوبوس با این کارت 350 تومان است و بدون کارت، هزار تومان نقدی. تار است خوو در حال حرکت، عکس گرفتم

دوست داشتم سری هم به مترو شیراز بزنم (چندسالی هست که خط یک مترو راه اندازی شده) نشد.

کلُّهم در این سفر، فراغتی دست نداد یک دل سیر! شهرگردی کنم. فقط وَفهمیدم در شیراز، مسیر رفت به جایی با مسیربرگشت از همانجا! متفاوت است بدلیل یک طرفه بودن خیابان‌ها. والا

البته بعضی موارد در همه شهرها! یکسان است مثل همین تشت های ماهی قرمز - ماهی چشم تلسکوپی!؟ دمِ عید





اضافه نوشت:

بهار نارنج، گل‌های سفیدرنگ درخت نارنج است که در فصل بهار شکوفا می‌شوند.

از بهارنارنج، عرق تهیه می‌شود که طبیعتی گرم دارد. این عرق اشتهاآوری قوی بوده و برای رفع ضعف اعصاب، غم و افسردگی مفید است؛ همچنین نشاط‌آور است و در تسکین ناراحتی‌های سینه و تپش قلب نیز مؤثر است.

نوشیدن عرق بهارنارنج می‌تواند به تسکین و دردهای ناشی از نفخ معده نیز کمک کند ها.

.

با اینکه همطاف، شیراز را شهر بهارنارنج می دانست گویا با پیگیری مازنی‌ها آیین سنتی جشن بهارنارنج در شورای عالی ثبت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، تحت عنوان جشن بهار نارنج مازندران به ثبت ملی رسیده